Questões de Vestibular: 2019

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141 Q668327 | Português, Vestibular ENEM, ENEM, INEP

Texto associado.
   “O computador, dando prioridade à busca pela própria felicidade, parou de trabalhar para os humanos”. É assim que termina o conto O dia em que um computador escreveu um conto, escrito por uma inteligência artificial com a ajuda de cientistas humanos.
   Os cientistas selecionaram palavras e frases que seriam usadas na narrativa, e definiram um roteiro geral da história, que serviria como guia para a inteligência artificial. A partir daí, o computador criou o texto combinando as frases e seguindo as diretrizes que os cientistas impuseram. Os juízes não sabem quais textos são escritos por humanos e quais são feitos por computadores, o que mostra que o conto estava bem escrito. O dia só não passou para as próximas etapas porque, de acordo com os juízes, os personagens não foram muito bem descritos, embora o texto estivesse estruturalmente impecável.
    A ideia dos cientistas é continuar desenvolvendo a criatividade da IA para que ela se pareça cada vez mais com a humana. Simular esse tipo de resposta é difícil, porque o computador precisa ter, primeiro, um banco de dados vasto vinculado a uma programação específica
para cada tipo de projeto — escrita, pintura, música, desenho e por aí vai.
D’ANGELO, H. Disponível em: https://super.abril.com.br. Acesso em: 5 dez. 2018.
O êxito e as limitações da tecnologia utilizada na composição do conto evidenciam a

142 Q668632 | Português, Vestibular ENEM, ENEM, INEP

Texto associado.
   HELOÍSA: Faz versos?
   PINOTE: Sendo preciso... Quadrinhas... Acrósticos... Sonetos... Reclames.
   HELOÍSA: Futuristas?
   PINOTE: Não senhora! Eu já fui futurista. Cheguei a acreditar na independência... Mas foi uma tragédia! Começaram a me tratar de maluco. A me olhar de esguelha. A não me receber mais. As crianças choravam em casa. Tenho três filhos. No jornal também não pagavam, devido à crise. Precisei viver de bicos. Ah! Reneguei tudo. Arranjei aquele instrumento (Mostra a faca) e fiquei passadista.
ANDRADE, O. O rei da vela. São Paulo: Globo, 2003.
O fragmento da peça teatral de Oswald de Andrade ironiza a reação da sociedade brasileira dos anos 1930 diante de determinada vanguarda europeia. Nessa visão, atribui-se ao público leitor uma postura

143 Q668675 | Matemática, Vestibular ENEM, ENEM, INEP

Uma empresa tem diversos funcionários. Um deles é o gerente, que recebe R$ 1 000,00 por semana.
Os outros funcionários são diaristas. Cada um deles trabalha 2 dias por semana, recebendo R$ 80,00 por dia trabalhado.
Chamando de X a quantidade total de funcionários da empresa, a quantia Y, em reais, que esta empresa gasta semanalmente para pagar seus funcionários é expressa por

144 Q670554 | Matemática, Conceitos de Funções Funções do 1 grau, Vestibular 4 dia UFRGS, UFRGS, UFRGS

Considere as seguintes afirmações sobre quaisquer funções ƒ reais de variável real.
I - Se x ? R e x > 0, então ƒ(x) > 0 .
II - Se ƒ(x) = 0 , então x é zero da função ƒ(x).
III- Se x1 e x2 são números reais, com x1 < x2 , então ƒ( x1) < ƒ(x2) .
Quais estão corretas?

145 Q670736 | Física, Vestibular USP, USP, FUVEST

Texto associado.

Equipamentos domésticos chamados de vaporizadores para roupa utilizam o vapor de água gerado por um sistema de resistências elétricas a partir de água líquida. Um equipamento com potência nominal de 1.600 W foi utilizado para passar roupas por 20 minutos, consumindo 540 mL de água. Em relação ao gasto total de energia do equipamento, o gasto de energia utilizado apenas para vaporizar a água, após ela já ter atingido a temperatura de ebulição, equivale a, aproximadamente,
Note e adote: Entalpia de vaporização da água a 100 °C = 40 kJ/mol; Massa molar da água = 18 g/mol; Densidade da água = 1 g/mL.

146 Q670238 | Inglês, Vestibular Segundo Semestre UECE, UECE, UECE

Texto associado.
How a Canadian Chain Is Reinventing Book Selling
By Alexandra Alter
    About a decade ago, Heather Reisman, the chief executive of Canada’s largest bookstore chain, was having tea with the novelist Margaret Atwood when Ms. Atwood inadvertently gave her an idea for a new product. Ms. Atwood announced that she planned to go home, put on a pair of cozy socks and curl up with a book. Ms. Reisman thought about how appealing that sounded. Not long after, her company, Indigo, developed its own brand of plush “reading socks.” They quickly became one of Indigo’s signature gift items.
    “Last year, all my friends got reading socks,” said Arianna Huffington, the HuffPost cofounder and a friend of Ms. Reisman’s, who also gave the socks as gifts to employees at her organization Thrive. “Most people don’t have reading socks — not like Heather’s reading socks.”
Over the last few years, Indigo has designed dozens of other products, including beach mats, scented candles, inspirational wall art, Mason jars, crystal pillars, bento lunchboxes, herb growing kits, copper cheese knife sets, stemless champagne flutes, throw pillows and scarves.
    It may seem strange for a bookstore chain to be developing and selling artisanal soup bowls and organic cotton baby onesies. But Indigo’s approach seems not only novel but crucial to its success and longevity. The superstore concept, with hulking retail spaces stocking 100,000 titles, has become increasingly hard to sustain in the era of online retail, when it’s impossible to match Amazon’s vast selection.
    Indigo is experimenting with a new model, positioning itself as a “cultural department store” where customers who wander in to browse through books often end up lingering as they impulsively shop for cashmere slippers and crystal facial rollers, or a knife set to go with a new Paleo cookbook. Over the past few years, Ms. Reisman has reinvented Indigo as a Goop-like, curated lifestyle brand, with sections devoted to food, health and wellness, and home décor.
    Ms. Reisman is now importing Indigo’s approach to the United States. Last year, Indigo opened its first American outpost, at a luxury mall in Millburn, N.J., and she eventually plans to open a cluster of Indigos in the Northeast. Indigo’s ascendance is all the more notable given the challenges that big bookstore chains have faced in the United States. Borders, which once had more than 650 locations, filed for bankruptcy in 2011. Barnes & Noble now operates 627 stores, down from 720 in 2010, and the company put itself up for sale last year. Lately, it has been opening smaller stores, including an 8,300-square-foot outlet in Fairfax County, Va.
    “Cross-merchandising is Retail 101, and it’s hard to do in a typical bookstore,” said Peter Hildick-Smith, president of the Codex Group, which analyzes the book industry. “Indigo found a way to create an extra aura around the bookbuying experience, by creating a physical extension of what you’re reading about.”
    The atmosphere is unabashedly intimate, cozy and feminine — an aesthetic choice that also makes commercial sense, given that women account for some 60 percent of book buyers. A section called “The Joy of the Table” stocks Indigobrand ceramics, glassware and acacia wood serving platters with the cookbooks. The home décor section has pillows and throws, woven baskets, vases and scented candles. There’s a subsection called “In Her Words,” which features idea-driven books and memoirs by women. An area labeled “A Room of Her Own” looks like a lush dressing room, with vegan leather purses, soft gray shawls, a velvet chair, scarves and journals alongside art, design and fashion books.
    Books still account for just over 50 percent of Indigo’s sales and remain the central draw; the New Jersey store stocks around 55,000 titles. But they also serve another purpose: providing a window into consumers’ interests, hobbies, desires and anxieties, which makes it easier to develop and sell related products.
    Publishing executives, who have watched with growing alarm as Barnes & Noble has struggled, have responded enthusiastically to Ms. Reisman’s strategy. “Heather pioneered and perfected the art of integrating books and nonbook products,” Markus Dohle, the chief executive of Penguin Random House, said in an email.
    Ms. Reisman has made herself and her own tastes and interests central to the brand. The front of the New Jersey store features a section labeled “Heather’s Picks,” with a display table covered with dozens of titles. A sign identifies her as the chain’s “founder, C.E.O., Chief Booklover and the Heather in Heather’s Picks.” She appears regularly at author signings and store events, and has interviewed prominent authors like Malcolm Gladwell, James Comey, Sally Field, Bill Clinton and Nora Ephron.
    When Ms. Reisman opened the first Indigo store in Burlington, Ontario, in 1997, she had already run her own consulting firm and later served as president of a soft drink and beverage company, Cott. Still, bookselling is an idiosyncratic industry, and many questioned whether Indigo could compete with Canada’s biggest bookseller, Chapters. Skepticism dissolved a few years later when Indigo merged with Chapters, inheriting its fleet of national stores. The company now has more than 200 outlets across Canada, including 89 “superstores.” Indigo opened its first revamped concept store in 2016.
    The new approach has proved lucrative: In its 2017 fiscal year, the company’s revenue exceeded $1 billion Canadian for the first time. In its 2018 fiscal year, Indigo reported a revenue increase of nearly $60 million Canadian over the previous year, making it the most profitable year in the chain’s history.
    The company’s dominance in Canada doesn’t guarantee it will thrive in the United States, where it has to compete not only with Amazon and Barnes & Noble, but with a resurgent wave of independent booksellers. After years of decline, independent stores have rebounded, with some 2,470 locations, up from 1,651 a decade ago, according to the American Booksellers Association. And Amazon has expanded into the physical retail market, with around 20 bookstores across the United States.
Ms. Reisman acknowledges that the company faces challenges as it expands southward. Still, she’s optimistic, and is already
scouting locations for a second store near New York.
https://www.nytimes.com/2019/05/01
Indigo has established itself as a successful bookseller, a fact evidenced by the merging with

147 Q668960 | Química, Vestibular ENEM, ENEM, INEP

O concreto utilizado na construção civil é um material formado por cimento misturado a areia, a brita e a água. A areia é normalmente extraída de leitos de rios e a brita, oriunda da fragmentação de rochas. Impactos ambientais gerados no uso do concreto estão associados à extração de recursos minerais e ao descarte indiscriminado desse material. Na tentativa de reverter esse quadro, foi proposta a utilização de concreto reciclado moído em substituição ao particulado rochoso graúdo na fabricação de novo concreto, obtendo um material com as mesmas propriedades que o anterior.
O benefício ambiental gerado nessa proposta é a redução do(a)

148 Q670526 | Atualidades, Vestibular 4 dia UFRGS, UFRGS, UFRGS

Considere as seguintes afirmações sobre o crescimento da extrema-direita no Ocidente contemporâneo.
I - Na Alemanha, o movimento político Pegida, fundado em 2014, tem-se caracterizado por sua oposição virulenta à imigração estrangeira e ao que chama de “islamização” do país.
II - Na Hungria, o governo de Viktor Orban tem-se caracterizado pela dura repressão aos movimentos de extrema-direita e pela defesa intransigente da democracia liberal e da participação do país na União Europeia.
III- Nos Estados Unidos, a chamada “alt-right” tem-se caracterizado pela defesa explícita da supremacia branca, da segregação racial, e pela oposição à imigração, especialmente do Oriente Médio e da América Latina, ao país.
Quais estão corretas?

150 Q670534 | História, Vestibular UERJ, UERJ, UERJ

Texto associado.
Tratado de Versalhes (1919)
PARTE VII
Sanções
Artigo 227
As Potências aliadas ou associadas acusam publicamente a Guilherme II de Hohenzollern,
ex-Imperador da Alemanha, por ofensa suprema contra a moral internacional e a autoridade
sagrada dos Tratados.
PARTE VIII
Reparações
Artigo 231
Os Governos aliados e associados declaram e a Alemanha reconhece que ela e seus aliados
são responsáveis por haver causado todas as perdas e todos os prejuízos que sofreram
os Governos aliados e associados e seus cidadãos, como consequência da guerra que foi
imposta pela agressão da Alemanha e de seus aliados.

Adaptado de cervantesvirtual.com.
O Tratado de Versalhes foi elaborado no contexto das negociações de paz após o fim da Primeira Guerra Mundial
(1914-1918).
A partir do texto, observa-se que no tratado foram instituídas cláusulas para o governo alemão com base no
seguinte princípio:
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